مدیریت آسان فایل ها حتی در سیستم های قدیمی

LOGOبا سلام خدمت تمامی دوستان، لابد از خودتون می پرسید این لوگو چیه که کنار متن گذاشتم، این لوگو در اصل مربوط به سایت GetDeb هست ولی من به عنوان لوگویی برای معرفی برنامه ها استفاده می کنم. پیشنهاد می کنم یه سری به این سایت بزنید!

خوب، از عنوان مطلب معلومه که می خوام یه FileManager جدید رو بهتون معرفی کنم. (البته نه چندان جدید!) اسم این برنامه مدیریت فایل PCMan File Manager است.

– – – – =

عکس نمونه

(کیفیت پایین تصویر به دلیل تغییر اندازه است!)

خوب, بهتره نظری به بعضی از قابلیت های این برنامه جالب بندازیم:

– بسیار سبک و با سرعت

– قابلیت شروع در کمتر از 1 ثانیه در ماشین های معمولی

– گردش بوسیله زبانه ها (مانند فایرفاکس)

– پشتیبانی از درگ و دراپ

– پشتیبانی از بوک مارک کردن

– Thumbnail برای عکس ها

– ساده با رابط کاربری ساده (GTK+ 2)

دیدن قابلیت های بیشتر…

برنامه نویس این برنامه، Hong Jen Yee از تایوان هست. این هم ایمیلش که اگر دوست داشته باشید بتونید باهاش مکاتبه داشته باشید (مثلاً برای ترجمه برنامه!): pcman.tw (a) gmail.com

این هم از لایسنسش: GNU General Public License

هدف ما قدرتمند ساختن PCMan نسیت، بلکه «خوب و کافی» ساختنشه!

جمله عجیبیه؟ نه، اصلاً هم عجیب نیست. این شعار رو در قسمتی از سایتش می بینید که داستان ساخت این برنامه رو نوشته!

داستان: چرا من این نرم افزار رو ساختم؟

Konqueror مدیریت فایل بسیاری قوی ایست و همچنین بر روی گنوم استفاده میشود، اما مشکل اینجاست که من به این همه کاربرد و قابلیت نیازی ندارم!  از وقتی من از یک سیستم (ماشین) قدیمی استفاده می کنم، چیزی که نیاز دارم برنامه ای سبکه، نه برنامه ای که همه چیز رو در خودش داشته باشه! پس سراغ Rox-filer رفتم که خوب کار می کرد، ولی نتونستم با اینترفیسش رابطه برقرار کنم. پس از استفاده از XFCE فکر می کردم این بهترین برنامه ای است که می توانم استفاده کنم، ولی یه چیز بزرگ رو جا انداخته بود، و اون قابلیت گردش با زبانه بود. بعد از اون در سایت های مثل SourceForge و Freshmeat دنبال برنامه ای بدرد بخور در این باره گشتم ولی چیزی نیافتم. این چنین بود که به فکر ایجاد این برنامه و شروع این پروژه افتادم، و علت گذاشتن این نام هم، لقب من در اینترنت بود PCMan.

هدف این پروژه ساخت برنامه ای بزرگ نیست که همه کار بکند و خیلی قدرتمند باشد، اما باید خوب و بدردبخور باشد. من نمی خواهم توانایی های زیادی به این نرم افزار اضافه کنم. اگر یونیکس به ما چیزی گفته، اون چیز «یک برنامه بهتر است یک کار انجام بدهد، اما همان یک کار را به بهترین وجه.» است. اجازه بدید این مدیریت فایل، یک مدیریت فایل بماند نه ترکیبی از یک مرورگر اینترنت و مدیا پلیر و آرشیور و سی تی رایتر و هر چیز دیگه ای که فکرش را بکنید. یک مدیریت فایل، مانند هیچ چیز است و در اصل افراد تازه کار را فقط سردرگم می کند!

من اینترفیس این برنامه رو از فایرفاکس و ویندوز اکسپلورر و چند برنامه دیگه قرض گرفته ام و سعی کردم اجزای خوب آنها را در آن جای دهم. کلید های میانبر آن مانند فایرفاکس است و کاربران به آسانی می توانند با آن رابطه برقرار کنند. فایل ها به آسانی می توانند به زبانه ای از پنجره ای مشابه کشیده شوند. شما می توانید پوشه های یک پنجره را به آسانی در چند زبانه بگشایید بدون این که تسکبارتان شلوغ شود و می توانید میزکاری تمیز داشته باشید.

در حال حاضر، این برنامه هنوز در حال ساخت هست و چیزهای مهمی هست که باید روی آنها کار شود. هر کس از این برنامه خوشش آمده و تمایل به همکاری با ما را دارد خوش می آید (قدمش روی جفت چشمامون-مترجم). هر کاری که بتوانید بکنید، اعم از: تست کردن، گزارش باگ ها و خطا ها، ترجمه، پچ و آرت ورک (کار بر روی اینترفیس برنامه-مترجم) به ما کمک خواهد کرد.

– – – – – =

خوب، لابد از خودتون می پرسید که با وجود برنامه های قدرتمندی که حتی خود سازنده هم بهشون اشاره کرد من این برنامه رو معرفی کردم؟ خوب چون من هم به این شعار یونیکس اعتقاد دارم:

یک برنامه بهتر است یک کار را انجام دهد، اما به بهترین شکل

برای همون این برنامه رو معرفی کردم. در واقع یکی از دلایل من برای کنارگذاشتم ویندوز (و مایکروسافت) همین شعار هست. چون کم کم مایکروسافت می خواد جهان نرم افزار رو به سلطه خودش در بیاره (عمراً).

راستی، اگر کسی پیدا بشه که این برنامه رو به فارسی ترجمه کنه، کار خوبیه!

راستی، کماکان در انتظار ثبت رکورد فایرفاکس در کتاب رکورد های گینس هستیم.

اگر خواستید این مطلب رو در جای دیگه ای بگذارید، لطفاً ذکر منبع اون رو فراموش نکنید.

پاسخی بگذارید

